جستجو
Close this search box.

حمله نظامی به افغانستان؟ آمریکا و رویای دو دهه جنایت دیگر در افغانستان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

احتمال حمله نظامی به افغانستان

پس از حملات یازدهم سپتامبر در سال 2001 آمریکا دیوانه وار با شعار مبارزه تروریزم و برچیدن ‌پناهگاه‌های القاعده بر افغانستان لشکر کشی کرد؛ اما پس از بیست سال جنایت و آدم‌کشی در افغانستان، طی یک معامله ننگین و مفتضاحانه از این کشور خارج شد که حاصل آن چند میلیون آواره و قرارگرفتن مردم افغانستان در منجلاب از بحران‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود. اخیرا بایدن رئیس جمهور آمریکا بازهم در نامه‌ای به کانگرس آمریکا از حمله نظامی به افغانستان در صورت احساس خطر خبر داده است که باتوجه به عملکرد گذشته این کشور در افغانستان و سایر کشورها حکایت از وجود حاکمیت فکر تجاوزگری در سیاست خارجی آمریکا دارد.

  • آمریکا؛ مبارزه با یا حمایت از تروریزم

آمریکا با شعار مبارزه با تروریزم بر کشورهای مختلف تجاوز نظامی کرده است که از آن جمله می‌توان به افغانستان، عراق، سوریه و فلسطین را نام برد. عملکرد ایالات متحده در این کشورها نشان می‌دهد که آمریکا در پوشش شعار مبارزه با تروریزم به تقویت گروه‌های تروریستی پرداخته است. برای وضاحت بیشتر این موضوع کافی است به نکات زیر توجه شود:

  1. طالبان از دیدگاه آمریکایی‌ها تروریست بود و یکی از اهداف تجاوز نظامی آمریکا و دیگر هم‌پیمانان غربی‌اش نابودی و برچیدن حکومت طالبان و استقرار نظام دموکراتیک در افغانستان بود؛ اما پس از بیست سال بازی با جان مردم افغانستان، طالبان بااقتدار بیشتر توسط خود آمریکا دوباره به قدرت رسید، درحالی‌که طالبان همان طالبان سال ۲۰۰۱ است، اگر آن زمان تروریست بود، الان هم هست و اگر اکنون تروریست نیست آن زمان هم تروریست نبوده است!
  2. حضور بیست‌ساله آمریکا در افغانستان نه‌تنها منجر به نابودی پناهگاه‌های القاعده در این کشور نشد، بلکه علاوه بر القاعده دیگر گروه‌های تروریستی نیز در افغانستان صاحب پایگاه و پناهگاه شدند که از آن جمله می‌توان به گروه تروریستی داعش، جنبش اسلامی ازبکستان (IMU)، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، جماعت انصارالله تاجیکستان (AJ) شبکه القاعده و تحریک طالبان پاکستان (TTP) اشاره کرد.
  3. ظهور گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق نیز با برنامه‌ریزی و حمایت مالی آمریکا صورت گرفت. دلیل این علاوه بر کمک‌های به‌ظاهر اشتباهی آمریکا به داعش در جبهات جنگ، جایگاه ویژه این گروه در اهداف راهبردی آمریکا است که در گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA)در تاریخ 12 آگست 2012  به صراحت مطرح شده است.
  4. گزینشی عمل‌کردن آمریکا اصولاً از دیدگاه آمریکایی‌ها آنچه که ماهیت گروه‌های تروریستی را مشخص می‌کند، افکار، اهداف و رفتار این گروه‌ها نیست، بلکه منافع آمریکا است که تعیین می‌کند به چه گروه و یا سازمانی وصف تروریستی بدهد و کدام گروه و یا سازمان هرچند با عملکرد مشابه را به این صفت متصف نکند؛ ازاین‌جهت است که جنبش اسلامی ترکستان شرقی از فهرست گروه‌های تروریستی خارج می‌شود، جبهه النصره در سوریه مورد حمایت آمریکا است، اما درعین‌حال به جنبش اسلامی مقاومت فلسطین (حماس) عنوان تروریست داده می‌شود و بدین جهت آمریکا به خود حق می‌دهد که از جنایات و وحشی‌گری اسرائیل در غزه حمایت همه‌جانبه بکند.

نکات فوق‌الذکر به‌خوبی نشان می‌دهند که آمریکا منافع خود را در ناآرامی منطقه به‌ویژه کشورهای اسلامی می‌داند و به بهاه مبارزه با تروریزم دنبال ناامنی بیشتر منطقه است و طرح دوباره موضوع حمله نظامی به افغانستان با همین انگیزه صورت‌گرفته است.

حمله نظامی به افغانستان
احتمال حمله نظامی به افغانستان از آنجا می آید که امریکا منافع خود را در ناامنی منطقه می داند
  • هدف آمریکا از طرح حمله نظامی احتمالی این کشور به افغانستان

مردم افغانستان شناخت کافی از سیاست‌های آمریکا در منطقه پیدا کرده‌اند و آمریکایی‌ها هم به این موضوع واقف هستند و می‌دانند که دیگر شعار مبارزه با تروریزم و افراطی‌گری نمی‌تواند مورد پذیرش مردم افغانستان قرار گیرد؛ بدین جهت است که این بار شعار بایدن برای حمله نظامی به افغانستان، مبارزه با تروریزم نیست، بلکه دفاع از منافع آمریکا و دفع خطر از کشورش را به‌عنوان تز توجیه‌کننده‌ای تجاوز نظامی آمریکا مطرح می‌کند؛ لذا به نظر می‌رسد کاخ سفید با طرح این مسئله به دنبال ایجاد زمینه‌های مشروعیت‌بخش، برای تجاوز نظامی احتمالی‌شان به افغانستان هست.

  • پیامدهای حمله نظامی به افغانستان

حضور بیست‌ساله آمریکا در افغانستان و اخیراً هم خروج غیرمسئولانه آمریکا از این کشور و پیامدهای ویرانگر آن، ثابت کرد که آمریکا نه‌تنها فرشته نجات نیست، بلکه اصولاً نجات جزو برنامه‌های آمریکا نمی‌باشد، مردم افغانستان و طیف‌های سیاسی مختلف در کشور به این حقیقت پی برده ­اند، بااین‌وصف هرگونه حمله نظامی به افغانستان از دیدگاه مردم و جریان‌های سیاسی مردمی در این کشور، تجاوز تلقی شده و با واکنش سخت مردم افغانستان مواجه خواهد شد؛ بدین جهت حمله نظامی آمریکا به افغانستان هرچند مردم افغانستان را به‌شدت متضرر می‌کند؛ اما بدون شک پایان قلدری آمریکا در منطقه هم خواهد بود.

ابعاد پیامدهای جنایات و خیانت های آمریکا به افغانستان

حمله نظامی به افغانستان
بایدن در رویای حمله نظامی به افغانستان

 

جاوید یوسفی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4236

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات