جستجو
Close this search box.

هفت‌خوان رستم با حکومت فراگیر هم‌سان است!

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

اصلیت و اساس دوام و قوام نظام‌ها در سطح جهانی و نظم سیاسی داشتن، وجود یک حکومت فراگیر است که با آن صعود ممکن و بی‌آن ناممکن خواهد بود. اصل و بنیان حکومت‌های توسعه‌یافته و درجه یک حقیقی، وجود یک حکومت ملی، مردم‌پسند و ملی‌گرا است که مطابق با خواست و اراده شهروندان آن به‌وجود آمده و میل و اراده شهروندان را عملی و دنبال می‌کنند. روش‌های امپریالیستی و استبدادی دیگر جایگاهی ندارد و اصل مهم برای رسیدن به‌اقتدار و ثبات، اراده مردم می‌باشد.

  • تصمیم‌گیر افغان‌ها نبودند – حکومت فراگیر شکل نگرفت

افغانستان از جمله کشورهایی بوده که بیش از چهار دهه جنگ را تجربه کرده و اراده و خواست توده‌ها و شهروندان هیچ جایگاهی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و ایجاد نظام باثبات نداشته که در حقیقت در یک بازی برد و باخت، این کشور همیشه در باخت باخت بوده است.

پس از سال ۲۰۰۱ که امریکا به‌بهانه سرکوب و از بین بردن تروریسم به افغانستان لشکرکشی کرد، انتظارها براین بود که می‌شود یک حکومت دموکراتیک و مردم‌سالار به‌وجود بیاید، اما گویی این انتظار، سرابی بیش نبوده و امریکا و غربی‌ها با زیرپا نهادن منافع ملی افغانستان، حکومتی را از طریق تقلب و دخالت به‌وجود آوردند که به‌ظاهر دموکراتیک، اما در اصل بنیان آن بر محور منافع غرب تاسیس شد و وابسته ماند تا اینکه ۲۰ سال بعد همه‌چیز از هم پاشید و کشور به عمق بحران و مشکلات فرو رفت.

حکومت فراگیر
امریکا به بهانه تشکیل حکومت فراگیر و نظام دموکراتیک به افغانستان لشکرکشی کرد.

امریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال و در بدترین شرایط افغانستان را ترک کردند و به‌نوعی در طولانی‌ترین جنگ خود شکست خوردند و رفتند، حکومتِ به‌ظاهر جمهوریت از هم پاشید و رهبران حکومتی فراری شدند و آنهم با سرمایه ملی کشور که نمونه بارز آن فرار اشرف غنی با ۱۶۹ میلیون دالر به امارات متحده عربی بود.

حکومت فراگیر
اشرف غنی رهبر فراری، با میلیون ها دالر از افغانستان گریخت.

امریکا به جای ابادگری و تشکیل حکومت دموکراتیک و مردم سالار، از افغانستان یک ویرانه ساخت.

در اینجا شاید مهم‌ترین پیام تاریخی به‌جهان اعلام شد که هیچ‌گاه نمی‌شود به هژمونی و قدرت میان‌خالی غرب و امریکا اعتماد کرد و سقوط جمهوریت در افغانستان، تاریخ را تکرار کرد. تاریخی که در ویتنام به‌وقوع پیوسته بود.

حکومت فراگیر
شکست هژمونی امریکا در افغانستان، تکرار تاریخ
  • وعده‌های میان‌خالی طالبان در قبال حکومت فراگیر

با به‌قدرت رسیدن طالبان، و با‌توجه به سابقه استبدادی که از این گروه دیده شده بود، اما هیچ حرکت نظامی انجام نگرفت و انتظار بر این بود که طالبان یک حکومت فراگیر، ملی و دموکراتیک اسلامی را تشکیل دهند تا پس از چهار و نیم دهه، افغان‌ها بتوانند خود تصمیم‌گیر روی سرنوشت خود باشند و نظام قدرتمند و مقتدری بسازند.

طالبان هم اما سکوت نکردند و وعده دادند که به‌زودی حکومت فراگیر تشکیل داده و همه اقوام و طرف‌ها را سهیم آن خواهند کرد. وعده هایی که هیچ گاه عملی نشد و تشکیل حکومت فراگیر در حد یک رویا باقی ماند.

حکومت فراگیر
وعده تشکیل حکومت فراگیر، تنها یک وعدۀ واهی بود
  • در فقدان حکومت فراگیر، شرایط افغانستان بحرانی‌ست

اینک اما بیشتر از یک‌و‌نیم سال از قدرت‌گیری دوباره طالبان می‌گذرد و اما قدمی برای ملی شدن حکومت و یا حکومت فراگیر برداشته نشده و فرصت‌هایی که به‌وجود آمد و وجود دارد، سوخت و یا در حال سوختن است.

خلاء به‌‌وجود آمده، امنیت و اقتصاد را به‌شدت متاثر ساخت تا جایی که بر اساس اعلام بانک جهانی و سازمان ملل، افغانستان فقیرترین کشور در جهان است و بیشتر از ۹۰ درصد افغان‌ها در فقر زندگی می‌کنند.

از آنسو هم گروه تروریستی داعش توانست عرض اندام کند و اهداف ملی و نظامی را در جای جای این جغرافیا هدف قرار دهد. کشورهای منطقه اعلام نگرانی کردند و اما طالبان اعلام نمودند که داعش به‌طور بی‌پیشینه‌ای سرکوب شده و یک تهدید جدی برای افغانستان و یا منطقه محسوب نمی‌شود.

حکومت فراگیر
طالبان به طرز عجیبی مدعی شدند که داعش سرکوب شده است، اما تداوم حملات داعش خلاف آن را نشان می دهد.

افغانستان، در بحرانی ترین شرایط ممکن قرار دارد.

این تراژدی تلخی بود که پس از این حرف‌ و حدیث‌های دل‌خوش‌کن، مکاتب و مراکز آموزشی از سوی داعش هدف قرار گرفت و در کنار آن سفارت روسیه و مهمان‌خانه چینی‌ها در کابل نیز توسط این گروه تروریستی هدف قرار گرفت.

حکومت فراگیر؛ خواست مردم، منطقه و جهان

برای رسیدن به حکومت فراگیر، ملی، و همه‌شمول نیازی نیست از هفت‌ خوان رستم عبور کرد، بلکه فقط اقدامات عملی لازم است تا به این هدف دست پیدا شود. بحران مشروعیت در کنار سایر بحران‌ها بیداد می‌کند و تاکنون هیچ کشوری حاضر نشده حکومت طالبان را به‌رسمیت بشناسد که خود این مورد زاینده خیلی از بحران‌های آفت‌زا و بزرگ است.

آنچه مردم، کشورهای منطقه و جهان از طالبان انتظار دارند، تشکیل حکومت فراگیر است و حاکمان فعلی باید به این خواسته تن دهند تا همه مردم و گروه‌ها سهیم شوند و کشور از باتلاق بحران و کشمکش نجات پیدا کند.

حکومت فراگیر
تشکیل حکومت فراگیر، خواسته معقول همگان است.

 

الیاس احمدی، تحلیلگر مسائل افغانستان

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=1772

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات