جستجو
Close this search box.

اهداف و پیامدهای تغییر نام ­میدان­ های هوایی توسط طالبان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

از آگست 2021 که طالبان بر افغانستان مسلط گردیده است، افزون بر اقدامات گسترده و بنیادین در حوزه های مختلف، اقدام به تغییر نام­ها و اسامی اماکن، اکادمی پولیس، دانشگاه ­ها و در این اواخر ­میدان­ های هوایی نیز نموده اند. هرچند این نوع نام­گذاری قبل از دوران جمهوریت در فرهنگ سیاسی افغانستان مرسوم بود، ولی در دوران جمهوریت هریک از اقوام با توجه به نفوذ قومی سعی کردند که مناطق و محلات خود شان را به اسامی رهبران و ارزش­ های قومی شان نام­گذاری نمایند، تا نوعی از مالکیتِ شان را نشان دهند.

این درحالی است که قاعده­ و عرف اینست که نام­گذاری­ محلات، اماکن و غیره، بایستی بر اساس ارزش­ های ملی، اسلامی و انسانی باشد. تا به جای اینکه اختلاف بر انگیز گردد، همدلی و وحدت ملی را در میان جامعه به وجود آورد. اما متاسفانه طالبان، بر خلاف شعارها و تبلیغات شان، مسیر ناپسند مقامات فاسد جمهوریت را دنبال نموده اند و در اکثریت موارد مکان­ها و غیره را به اسم کشته شده ­گان خود شان نام گذاری نموده است.

این وضعیت متاسفانه بر نفاق و دشمنی و از همه مهمتر مسئله ­ی قوم­گرایی را بیشتر از همیشه دامن می ­زند و با آنکه در ظاهر یک «نام» است، اما می ­تواند در آینده و حتی در شرایط کنونی چالش­ها و مشکلاتی متعددی را ایجاد نماید. بنابراین لازم است تا به این موضوع به صورت دقیق و همه جانبه نگریسته شود و چالش­ های ناخوشایندی را که بعدا می ­تواند به وجود آورد، دقت گردد.

  • نحوه ­ی نام­گذاری اماکن و محلات در افغانستان

از زمان های دور نحوه ­ی نامگذاری اماکن، دانشگاه­ها، مساجد، اکادمی پولیس­ و غیره در افغانستان، بیشتر بر اساس ارزش­های اسلامی و ملی نام گذاری می گردید. مانند تپه­ ی محمدی، کارته ­ی سخی، ده ­مزنگ، پل سرخ، پل سوخته، چنداوُل در کابل، چهار راه شهیدان، تپه مندیگگ و غیره در قندهار و همچنان در شهرهای مزار شریف، هرات، فیض آباد و غیره؛ محلات، سرگ­ها و کوچه­ ها اینگونه نام­گذاری می گردید.

اما با روی کار آمدن نظام جمهوریت تحت حمایت آمریکا و غرب در افغانستان، سنت دیرینه­ و عرف پسندیده ­ی قدیمی در خصوص نامگذاری سرگ­ ها و اماکن دچار دگردیسی گردید. رهبران با تکیه بر نفوذ قومی سعی نمودند با نام گذاری محلات، اماکن، سرگ ­ها و دانشگاه­ ها و غیره به نحوی تسلط خود شان را به رخ بکشند.

چنانچه میدان­ هوایی کابل، به نام حامد کرزی، دانشگاه تعلیم و تربیه و اکادمی پولیس حربی شونزی، به نام های برهان الدین ربانی و مارشال فهیم تغییر یافت و چهار راهی ­ها به نام احمد شاه مسعود، مزاری و عبدالحق و غیره نام گذاری شدند.

این وضعیت به شدت آزار دهنده بود، زیرا هریک از رهبران و افراد با نفوذ اقوام جهت نامگذاری سرگ­ ها، کوچه ­ها و اماکن به اسم رهبران و بزرگان خود شان، مصارف هنگفت را هزینه می کردند و رقابت های غیر منطقی و غیر معقول به راه می انداختند.

  • اهداف و پیامدهای نامگذاری اماکن، سرگ ­ها و جدیدا ­میدان­ های هوایی توسط طالبان

با آنکه انتظار می ­رفت طالبان با سنت ناپسند دوران جمهوریت مقابله می ­کنند و جلوی این روندِ تفرقه افگنانه و غیر منطقی را می­ گیرند، اما متاسفانه طالبان نه تنها با این روند و این سنت نا پسند مقابله ننمودند، بلکه آنها با نام گذاری برخی از مکان­ها مانند اکادمی پولیس قندهار به اسم «ابودوجانه»، قاتل ـ انتحاری، جنرال عبدالرازق، مسئله ­ی نامگذاری را پیچیده و حساس بر انگیزتر نمودند.

متاسفانه این وضعیت هرگز جالب نیست. زیرا برخی از مردم افغانستان، افراد ـ انتحاری طالبان را که منجر به کشته شدن و از بین رفتنِ افراد سر شناس گردیده است، به دیده ­ی مثبت نمی نگرند و تا حدودی در قبال آن­ها حساس هستند. بر این اساس، نامگذاری اکادمی پولیس قندهار به نام قاتل جنرال عبدالرازق می ­تواند رگه ­های از نفاق و دشمنی را در متن جامعه­ ی قندهار نهادینه سازند.

هدف اساسی طالبان از این نوع نامگذاری مشخص است. آنها در تلاش اند تا افزون بر اینکه قدرت و تسلط شان را به رخ بکشند، سعی می نمایند که فداییان شان نیز ماندگار و ملی و همه پذیر شوند. این در حالی است که نامگذاری مکان­ها به نام افراد طالبان، درست است که می ­تواند مانوری از قدرت­ نمایی باشد، اما تحت هیچ شرایطی نمی­ تواند کاریزما و طرفدار چه برای زنده ­ها و چه برای مرده ­ها جذب کنند. زیرا کاریزمایی فقط و فقط مربوط به اعمال و رفتار افراد بر می گردد و تحت هیچ شرایطی نمی توان با زور و جبر این مسئله را در قلوب مردم جا نمود.

باتوجه به این­که سنت ناپسند نامگذاری دوران جمهوریت توسط طالبان تعقیب می­ گردد و طالبان نیز با شعار و تبلیغات می­ خواهد که برای افراد شان شخصیت کاریزماتیک خلق کند، لازم است که آنها به چالش ­ها و پیامدهای این مسئله و تغییر نام میدان­ های هوایی نیز توجه داشته باشد.

  1. نامگذاری به نام افراد و شخصیت های یک جناح، یکی از اشتباهات رایج از دوران جمهوریت است که متاسفانه منجر به نفاق و دشمنی عمیق در میان مردم گردیده اند.
  2. عدم توجه به ارزش­های اسلامی و ملی در نام گذاری مکان­ها، یکی از گام­های اشتباهی است که متاسفانه می تواند وحدت و همدلی را در میان مردم افغانستان مخدوش و مشوش سازد.
  3. قبل از طالبان نیز قدرتمندان و تکیه داران، مکان­ ها و دانشگاه ­ها را به نام افراد و شخصیت های خود شان نامگذاری نموده بودند که اینک طالبان، اسامی آنها را حتی از روی سنگ ­های دانشگاه ­ها و مکان­ها تراشیده و دور ریخته اند، بنابراین طالبان نیز بایستی بداند که این وضعیت پایدار نخواهد ماند و اسامی افراد آنها تا ابد بر مکان ها و محله ها و اکادمی پولیس نخواهد ماند.
  4. بهتر است که طالبان به جای اینکه این­همه تاکید بر نامگذاری به نام افراد شان دارند، سعی کنند که از ارزش های اسلامی و انسانی و ملی در نامگذاری کار بگیرند تا از یک طرف ماندگار باشد و از طرف دیگر یکی از عوامل اساسی همدلی و وحدت نیز در میان مردم باشد.
­میدان­ های هوایی
تغییر نام ­میدان­ های هوایی توسط طالبان

نقیب الله جمشید

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4328

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات