جستجو
Close this search box.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

چندی قبل نمایندگانی از وزارت عدلیه حکومت سرپرست به تلویزیون تمدن رفتند و خواستار توقف فعالیت این رسانه شدند. سخنگوی این وزارت در بیانیه‌ای گفت که ساختمان‌های تلویزیون تمدن، مدرسه خاتم‌النبیین و دانشگاه خاتم‌النبیین غصبی و دولتی است و این رسانه مربوط به حزب حرکت اسلامی می‌باشد و  از آن‌جا که فعالیت احزاب سیاسی در افغانستان ممنوع است، دفاتر این نهادها بسته و فعالیت آن‌ها متوقف می‌شود.

این تصمیم وزارت عدلیه با دخالت ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست به‌روز شنبه هفته قبل موکول شد و همین طور در همان ساعات ابتدایی نشر این خبر، موجی از حمایت‌های مردمی از شبکه تمدن در شبکه‌های اجتماعی به‌راه افتاد و نسبت به تصمیم وزارت عدلیه واکنش نشان دادند.

  • واکنش رئیس تلویزیون تمدن

در همین حال محمد جواد محسنی، رئیس شبکه تلویزیونی تمدن در واکنش به این تصمیم در اعلامیه‌ای گفت: تلویزیون تمدن روی زمینی احداث شده است که از مالک شخصی خریداری گردیده و دارای قباله شرعی و قانونی می باشد و زمین این رسانه به هیچ عنوان دولتی نبوده و نیست.

آقای محسنی افزود: بر همگان روشن و واضح است که مرحوم آیت الله العظمی محسنی در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی به صورت رسمی و علنی و در جلسه کنگره و در مقابل دید تمامی رسانه‌ها از حزب حرکت اسلامی استعفا داده و برای همیشه از فعالیت‌های حزبی و سیاسی کناره‌گیری نمودند و فقط به عنوان یک عالم دین در خدمت مردم قرار داشتند، که حتما اسناد رسمی کناره گیری ایشان در دوسیه حزب حرکت اسلامی در وزارت عدلیه موجود و قابل بررسی است و همین‌طور تلویزیون تمدن و پوهنتون خاتم النبیین(ص) پس از استعفای رسمی آیت الله محسنی از حزب، احداث گردید و در آن زمان ایشان رهبری و عضویت حزب را بر عهده نداشتند.

وی اظهار داشت که سران حکومت سرپرست و وزارت عدلیه برای بررسی تک تک اسناد ذکر شده، هیئتی را موظف نمایند تا اسناد یاد شده بررسی بی‌طرفانه شده و در پرتو آن تصمیم‌های لازم اتخاذ گردد.

تلویزیون تمدن
رئیس تلویزیون تمدن: زمین این رسانه دولتی نیست!
  • تمدن؛ رسانه ارزشی و دینی

از آنجایی که نگارنده سال‌ها به‌عنوان عضوی از جامعه رسانه‌ای افغانستان در خدمت مردم بوده، تلویزیون تمدن را یکی از محبوب‌ترین رسانه‌ها بین شهروندان کشور می داند، زیرا نشرات این رسانه بر مبنای دین مبین اسلام، شریعت اسلامی و حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی و تاکید به اخوت و برادری میان اقوام و مذاهب بوده است. بارها مقالات و یادداشت‌هایی در خصوص محدودیت‌های وضح شده از سوی طالبان بر رسانه‌ها نوشته و انتقاد کردم، زیرا رسانه‌ها رکن اساسی برای پیشرفت جوامع است و هر اقدامی علیه رسانه‌ها می‌تواند، عواقب ناگواری داشته باشد.

اما زمانیکه فعالیت رسانه‌نمایی بنام «افغانستان اینترنشنال» از سوی طالبان در افغانستان متوقف شد، از آن استقبال نمودم، زیرا این شبکه، یک رسانه نه، بلکه بلندگوی نفاق، جنگ و مشکل‌زایی در افغانستان و تامین منافع بیرونی‌ها بود. بارها و بارها اخبار جعلی و دور از حقیقت از سوی افغانستان اینترنشنال منتشر می‌شد که خودم در جریان حقایق آن اخبار بودم، ولی رسانه‌ای مثل تمدن با برنامه‌هایی که تولید و منتشر می کرد، هیچگاه در ضدیت با منافع ملی، ارزش‌ها و اصول دینی و شریعت قرار نداشت و مدام بر اخوت و برادری میان اقوام و مذاهب حرکت می‌کرد و نشرات داشت.

  • تمدن؛ رسانه اقوام و مذاهب

به‌همین بهانه لازم می‌دانم دو نکته را به مقامات حکومت سرپرست طالبان یادآوری کنم:

اولاً: آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست، اقدام وزارت عدلیه مبنی بر متوقف کردن نشرات تلویزیون تمدن خودسرانه بوده و مقامات طالبان باید جلو اینگونه اقدامات که منافع ملی و رابطه بین دولت و ملت را صدمه می‌زند را بگیرند. تمدن یک رسانه مردمی و ارزشی است که هیچگونه وابستگی به حزب یا جریانی ندارد و شیعه و سنی، پشتون و تاجیک و هزاره و ازبیک و … در این خصوص اتفاق نظر دارند.

  • اینترنشنالِ شیطانی و تمدنِ اسلامی

ثانیاً؛ رسانه‌ها، مرجع و منبع مهم برای پیشرفت کشورها است و بدون رسانه، نمی‌شود به آینده و خودکفایی دست یافت و از جانب دیگر، همانطور که رسانه‌ها را پل ارتباطی میان دولت و ملت می‌خوانند، بدون شک این رسانه‌ها هستند که نارسایی‌ها، نامقبولی‌ها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها را انعکاس داده و صدا و دردهای مردم را به‌گوش مسئولان می رسانند تا در جهت حل مشکلات اقدام شود.

اقدام علیه رسانه‌ای مثل افغانستان اینترنشنال که در تلاش شعله‌ور کردن جنگ داخلی در کشور بوده و است، قابل استقبال، ولی علیه تمدنی که محبوب شیعه و سنی است و حتا با آمدن و قدرت گرفتن طالبان نیز تمام تلاشش را کرد تا فاصله بین مردم و نظام تازه‌پا را از بین ببرد، غیر قابل قبول است و مردم هیچ‌گاه در برابر آن سکوت نخواهد کرد.

الیاس احمدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=6070

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *